Het ontwikkelen en uitvoeren van nascholing

Opzet cursus
Veel (huis)artsen, EKC, opleiders of kaderhuisartsen hebben te maken heeft met het initiëren, organiseren of geven van nascholing. Als je daar enige affiniteit mee hebt is het bezig zijn met nascholing een enorm leuke toevoeging aan je professie. De een houdt zich bij het organiseren van een nascholingsaanbod, de ander gaat graag aan de gang met het zelf geven van een workshop, cursus of training. In de opleiding tot arts is daar vanzelfsprekend niet veel aandacht aan geschonken. In de praktijk van het nascholen kun je daarom op de nodige barrières stuiten: hoe bouw je een goede scholing rond je onderwerp op? Hoe zorg je ervoor dat je boodschap afgestemd is op de ontvangers? Hoe bouw je je presentatie op, zorg je voor optimale attentie, en hoe gebruik je houding, beweging, mimiek en stem in je presentatie? Welke middelen staan je daarbij ten dienste, en hoe pak je een online scholing aan? In de cursus worden je theoretische concepten aangeboden op het gebied van didactiek en ga je in korte oefensituaties aan de slag. Na afloop van de cursus heb je een bouwplan gemaakt voor een nascholing die je kunt gaan organiseren en/of uitvoeren.